نکات ايمني و بهداشتي براي انتخاب اسباب بازي

مرکز توانبخشی تاک تهران

 - 

بهداشت اسباب بازي کودکان 
رشد جسماني کودک از طريق بازي بهتر شکل مي گيرد

شخصيت و رشد جسماني کودکان با بازي به ويژه بازي هاي اجتماعي، هوش عقلي، تخيل، فرصت ها و انضباط اجتماعي بهتر شکل مي گيرد. دوران کودکي انسان به نسبت ساير موجودات، طولاني ترين دوره زيست بوده و خيلي از صاحب نظران اعتقاد دارند، سير عظمت انسان، در طولاني بودن دوران کودکي او شکل گرفته است.

محمد رضا بحراني روانشناس مي گويد: در روزگار معاصر، به صورت يک عقيده و تلاش بد شاهد تلاش همه گير خانواده ها بـــــراي شـتــاب بخشـيدن بـه دوران کودکــي فرزنـدان هستيم . هوش هِيجاني انسان بيشترين نقش را در پيشرفت انسان نسبت به هوش عقلي داشته و فعاليت بازي و سرگرمي نيز نقش مهمي در تقويت هوش هيجاني ايفا مي کند .

اين روان شناس مي گويد: از طريق بازي رشد جسماني کودک بهتر شکل مي گيرد، طوري که بنياد هاي اساسي شخصيت کودک بين سنين هفت تا هشت سالگي استوار شده و ساختار خود را به دست مي آورد، پس از اين تغيير در ساختار شخصيتي کودک به سختي امکان پذير است .

بحراني افزود: بازي، رفتاري غريزي و فطري همه انسان هاست و با اين مولفه ها، اهميت کار مربي يا مادر در برخورد با بچه ها و اهميت بازي روشن مي شود . وي تاکيد مي کند: هر چه دوران کودکي کوتاهتر شود، دست يابي انسان به شخصيت ساختاردار ديرتر روشن مي شود .

زبان بازي بچه، زبان سمبليک است و کودک از طريق آن به صورت غير مستقيم خواسته هاي خود را مطرح مي کند . بحراني، توجه والدين به بازي فرزندان را بسيار مهم مي داند و مي گويد: رفتارهاي فرزندانمان به هنگام بازي، مثل خراب کردن اسباب بازي رفتارهايي است که نبايد بي تفاوت از کنار آنها بگذريم و يا اين که به صورت تخريب گر با آن برخورد کنيم، بلکه هر رفتار کودک نيازمند نگاه دقيق و کارشناسانه مربيان و والدين است .

احتمالاً شما هم مانند بسياري از والدين مي خواهيد با خريد اسباب بازي به بهانه جشن تولد و يا مناسبت هاي ديگر فرزندتان را ذوق زده کنيد. اما در ميان انبوه اسباب بازي هايي که در بازار وجود دارد انتخاب اسباب بازي مناسب کار چندان آساني به نظر نمي رسد. اسباب بازي براي سرگرم کردن کودکان ساخته مي شود، اما گاهي همين اسباب بازي مي تواند دردسر باشد و به کودک شما آسيب بزند. بچه ها هيچگاه از خراب کاري دست برنمي دارند. تيله ها را مي بلعند، بعضي قطعات را در دماغ شان فرو مي کند. به دنبال اسباب بازي باشيد که براي سلامتي فرزندتان خطري نداشته باشد. به اين منظور و براي انتخاب يک اسباب بازي مناسب به نکاتي که در اين مقاله ذکر مي شود توجه فرماييد. به گروه سني درج شده روي بسته بندي توجه کنيد:

دقت کنيد وقتي يک اسباب بازي براي کودکان بالاي ۳۶ ماه مناسب تشخيص داده مي شود، بي دليل نيست، ممکن است اين اسباب بازي از تکه هاي کوچک يا تيزي ساخته شده باشد که براي کودکان زير سه سال خطرناک است. کودکان کم سن و سال ممکن است تکه هاي اسباب بازي را ببلعند يا با فرو کردن آنها در بيني شان باعث خفگي خود شوند. از اين گذشته، طبقه بندي اسباب بازي ها براساس سن، متناسب با رشد عاطفي و فيزيولوژيکي کودکان در نظر گرفته مي شود. 
بهداشت اسباب بازي کودکان 
براي خريد اسباب بازي کودک روي بسته بندي ها به دنبال برچسب ها و نشانه هاي الزامـي باشيد

بر اين اساس يک کودک ۳ ساله الزاماً به اسباب بازي يک کودک ۵ ساله علاقه اي نشان نمي دهد و بالعکس در خصوص محصولات فرهنگي و رسانه اي نيز بايد به سن کودک توجه داشت. برخي از بازي هاي ويدوئويي حاوي صحنه هاي خشني هستند که کودکان کم سن و سال را شوکه مي کنند، اين مسئله درخصوص فيلم ها و کارتون ها نيز صادق است. براي سنين پايين، بهتر است اولويت را به شخصيت هاي عروسکي بدهيد که بـراي کودک آشنا باشـنـد، مثـل حيـوانـات جنـگـل قهرمانان کتاب ها و انيميشن ها نيز مي توانند بـراي کودکان بسـيار جالـب باشـنـد، چـون کودکان با آنها داستان پردازي مي کنند.

روي بسته بندي ها به دنبال برچسب ها و نشانه هاي الزامـي باشيد با دقت به دنبال علامت CE باشيد.

امروزه درج اين علامت روي اسـبـاب بـازي هـا الزامـيست. علامت CE بايد کاملا خوانا باشد و به راحتي پاک نشود. CE اطمينان خاطر مي دهد که در ساخت اسباب بازي نکات ايمني در سطح اروپايي رعايت شده است.

علامت استاندارد NF گوياي اين است که در ساخت اسباب بازي مورد نظر نکات ايمني رعايت شده و اسباب بازي در لابراتوارهاي مستقلي مورد آزمايش قرار گرفته و از استحکام لازم برخوردار است.

امروزه ديگر معيارهاي ايمني مسئله بي اهميتي نيست و هر چه زمان جلو تر مي رود بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد. توجه داشته باشيد اطلاعات ديگري از قبيل نام و نشاني کارخانه روي بسته بندي قيد شده باشد تا در صورت نياز به اعلام شکايت هاي احتمالي به آن دسترسي داشته باشيد.

هشدار يا تذکرات درج شده روي اسباب بازي ها را به دقت بخوانيد.

«هشدار» روي بسته بندي اسباب بازي حاوي دستور العمل هاي ايمني و تذکراتي براي خطرات احتمالي است به ويژه در اسباب بازي هايي که داراي لوازم جانبي برنده يا نوک تيز هستند ممکن است در ساخت اسباب بازي از مواد شيميايي استفاده شده باشد، که بايد به اين موارد نيز توجه کنيد. مواد شيميايي هر چند به ميزان کم ممکن است به کودک آسيب برسانند. چرا که بدن کودکان حساس تر و شکننده تر است. از خريد اسباب بازي هاي پر سر و صدا خودداري کنيد:

اين نوع اسباب بازي ها نه تنها گوش هاي خودتان را آزار مي دهد، بلکه ممکن است به شنوايي کودک تان نيز آسيب بزند.

در انتخاب اسباب بازي هاي برقي بيشتر دقت کنيد از خريد اسباب بازي هايي که در بعضي قسمت ها دچار اتصال مي شوند خودداري کنيد اسباب بازي را به دقت وارسي کنيد، تا سيم لختي در آن نباشد. مطمئن شويد اسباب بازي به گونه اي ساخته شده که کودک نمي تواند آن را باز يا قطعاتش را از هم جداکند. در مورد باتري ها، مراقب باشيد کهنه نباشند. چون باتري هاي فرسوده حاوي مواد شيميايي مضر هستند، لازم است جاي باتري اسباب بازي هايي که براي سنين پايين تر ساخته مي شود کاملا بسته و محکم باشد تا کودک نتواند به راحتي آن را باز کند.

اگر خرس مخملي مي خريد اولويت را به خرس هايي بدهيد که از الياف طبيعي ساخته شده باشند، چون الياف طبيعي باعث ايجاد آلرژي نمي شود دنبال برچسب استاندارد باشيد. اين برچسب به شما اطمينان خاطر مي دهد که الياف از نظر مواد سمي کنترل شده است. بهتر است قبل از آن که خرس هاي مخملي را به دست بچه ها بدهيد آن ها را بشوييد، چون کسي نمي داند چگونه و کجا نگهداري مي شوند؟

همچنين مراقب باشيد چشم هاي عروسک به خوبي چسبانده شده باشد. بچه ها عاشق کندن چيزهايي هستند که لق مي زند.

منبع:ماهنامه پزشک شهر/ ني ني بان