کشف یک آنتی بیوتیک قوی در شیر مادر

نرکز کاردرمانی غرب تهران , کاردرمانی افتخاری

با پدیدار کردن میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک ها دانشمندان تمام تلاش خود را میکنند تا با کشف راه های جدید مبارزه با این میکروب ها بشر را از بازگشت به دوران سیاهی که در آن هر میکروبی میتوانست به راحتی جان انسان ها را بگیرد محافظت کنند. حالا محققین دسته ای از آنتی بیوتیک ها را یافته اند که در جای بسیار ساده ای پنهان شده اند. شیر مادر.

از سال های قبل مشخص شده بود که استفاده از شیر مادر برای تغذیه نوزادان به علت دارا بودن ترکیب مناسبی از پروتئین و چربی و قند میتواند موجب رشد و نمو طبیعی و سالم آنها شود. از طرف دیگر سیستم دفاع ایمنی بدن نوزاد کاملا ابتدایی و ناکارا است و آنها به همین علت مستعد به انواع بیماری های عفونی هستند.

از قبل میدانستیم که در شیر مادر پروتئین هایی وجود دارد که میتواند به سیستم دفاع ایمنی بدن نوزادان کمک کند ولی حالا محققین نوعی مواد از دسته قند ها به نام الیگوساکاریدها oligosaccharides را شناسایی کرده اند که نه تنها میتواند باکتری ها را از بین ببرد بلکه بیوفیلم تولید شده به توسط آنها را نیز نابود میکند. بیوفیلم لایه ای است که بسیاری از میکروب ها بعد از شد به دور خود درست میکنند تا از دسترس آنتی بیوتیک ها در امان باشند.

محققان امیدوارند این کشف تازه بتواند راه های جدیدی برای مبارزه با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در پیش روی آنها باز کند. نتایج این مطالعه در مجله Infectious Diseases منتشر شده است.