ارتقای ربات‌های پوشیدنی بیماران ضایعات نخاعی و مچ دست

کار درمانی فلج مغزی

 

محققان دانشگاه صنعتی شریف با بهینه‌سازی ربات پوشیدنی، روشی را برای توانبخشی بیماران مبتلا به آسیب‌های نخاعی و مچ دست و بیماران سکته مغزی ارائه کردند.

به گزارش ایسنا مهندس اسماعیل محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد بیومکانیک دانشگاه صنعتی شریف و مجری پروژه با بیان این‌که با حمایت صندوق حمایت از صنایع الکترونیکی (صحا) موفق به این مهم شده‌ایم، گفت: این ربات پوشیدنی با تجهیز به سیستم تشخیص تمایل حرکتی فرد، امکان حرکت دست بیماران با آسیب عملکرد اندام‌ فوقانی را فراهم می‌کند.

گفتار درمانی غرب تهران

وی با بیان اینکه این ربات برای بیمارانی که بنا به دلایل مختلف که حرکت مفاصل آرنج و مچ آنها ناتوان شده و یا بازه حرکتی محدودی پیداکرده است، قابل کار برد است، خاطر نشان کرد: این ربات پس از این که بیمار آن را پوشید و اراده برای حرکت دست داشت، مسیر حرکت را تشخیص داده و ادامه حرکت را انجام خواهد داد. این ربات قابلیت کمک به بیماران با آسیب ناحیه مچ (شکستگی، ضایعات التهابی، آسیب عصب، خشکی مفصل و...)، بیماران سکته مغزی و آسیب نخاعی و بیماران فلج مغزی را دارد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این ربات باعث تحریک اعصاب، جلوگیری از تنبل شدن عضلات درگیر و به‌ مرور زمان افزایش بازه حرکتی آرنج و مچ خواهد شد، اظهار کرد: این محصول در دو مدل "پوشیدنی" و "رومیزی" روانه بازار خواهد شد.

وی در خصوص موارد استفاده آن برای بیماران گفت: این محصول در تمام مراکز توان‌بخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی) جهت انجام تمرینات از جمله افزایش دامنه حرکتی، قدرت، بازآموزی حرکتی و کمک به تسریع بهبودی و نیز در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی توان‌بخشی، جهت تحقیقات و اختراع‌های علمی قابل‌استفاده است.

وی ربات‌ طراحی‌شده را شامل دو نوع ربات شریف «اگزو پسیو و "اکتیو" مچ و آرنج» و دستگاه «بیوفیدبک دو کاناله» دانست و ادامه داد: بیوفیدبک دوکاناله دستگاهی است که با استفاده از الکترودهای سطحی فعالیت‌های عضله‌ای را که شروع به انقباض می‌کنند، از عضلات اسکلتی زیرین تشخیص داده و با سرعت و با دقت بسیار بالایی به کاربر نمایش می‌دهد. این بیوفیدبک علاوه بر کوچک و قابل‌حمل بودن به درمانگر در روند تشخیص و درمان کمک خواهد کرد.

این دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد بیومکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مزایای محصول طراحی شده، گفت: مراکز و بیمارستان‌ها به دنبال دستگاهی هستند که علاوه بر انجام حرکات پسیو، قابل‌حمل بوده و بتواند با ورودی گرفتن از حرکت دست بیمار حرکات اکتیو نیز انجام دهد تا بازه بیشتری از بیماران جهت بهبود از آن استفاده کنند و بیمار نیز بتواند در صورت نیاز ربات را به همراه خود به منزل یا محل کار برده و تمرین خود را به‌طور مداوم ادامه دهد که در طراحی ربات شریف اگزو این مهم برآورده شده است.

ربات پوشیدنی دانشگاه شریف

مجری پروژه با بیان اینکه دستگاه‌های خارجی موجود مستلزم هزینه بسیار بالا هم برای خریداری و هم برای تعمیر و نگهداری است، اظهار کرد: با تولید دستگاه‌های موردنظر، علاوه بر اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، می‌توان کمبود این تجهیزات را در مراکز توان‌بخشی جبران کرده و جایگزین مناسبی برای نمونه مشابه وارداتی آن فراهم کرد.

محمدی از تولید نمونه نیمه‌صنعتی این محصول و قرار داشتن پروژه در مرحله معرفی چرخه عمر محصول خبر داد و گفت: مراکز فیزیوتراپی، توان‌بخشی، بیمارستان‌ها، جانبازان و معلولین، افراد ضایعه نخاعی گردنی، افرادی که دچار سکته مغزی، تصادف و شکستگی شده‌اند، مشتریان این محصول هستند.

بر اساس اعلام صحا، این ربات پوشیدنی پیش از این در هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی در سال ۱۳۹۵ حائز رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی شد که با حمایت صندوق حمایت از صنایع الکترونیکی (صحا) ارتقا داده شده است.

انتهای پیام